Smeed het ijzer wanneer het heet is: meet gedrag wanneer het plaatsvindt

Verslaafd aan smartphones

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We staan ermee op en gaan ermee naar bed. Zelfs tijdens etentjes liggen ze prominent op tafel. Of het per se een goede ontwikkeling is blijft natuurlijk te betwisten; zo blijkt uit onderzoek van Microsoft dat “onze spanningsboog nu lager is dan die van een goudvis”. Voor marketeers en onderzoekers ligt hier echter een enorm interessante kans. Zij kunnen ons consumentengedrag in het dagelijks leven namelijk steeds nauwkeuriger meten.

Dichter bij het primaire gevoel

Gevoelens met betrekking tot een bepaalde situatie zijn het sterkst aanwezig op het moment dat de situatie plaatsvindt. Deze gevoelens hebben bovendien een grote invloed op (herhaal)gedrag. Wanneer je consumenten op een later moment over de specifieke situatie bevraagt, dan zijn veel gevoelens, emoties en ervaringen al weggeëbd. De mobiele technologie maakt het mogelijk om consumenten op het juiste moment te bevragen. Op deze manier kunnen we dichter bij het primaire gevoel komen. We zijn hierdoor niet meer afhankelijk van de plaats en het tijdstip gedurende het meten van gedrag.

 

It all starts in real life

Daarnaast is het mogelijk om de persoonlijke gegevens, de locatie en het gedrag van consumenten aan elkaar te koppelen. Dit is iets wat datingapp Happn heel slim doet. Hun motto: it all starts in real life. Deze app heeft als doel een face-to-face ontmoeting tussen personen te stimuleren. Happn geeft op basis van je gedrag en de plekken die je bezoekt suggesties voor personen die jij interessant zou kunnen vinden. Dit zijn altijd personen die je ergens al tegen hebt kunnen komen. Denk hierbij aan iemand die altijd in dezelfde supermarkt boodschappen doet of aan iemand die elke dag via hetzelfde traject als jou reist. Naast Happn zijn er nog veel meer apps die het mogelijk maken om op een slimme manier gedrag te meten. Hierbij is het cruciaal om de juiste techniek in te zetten, wat kan door te bedenken wat je uiteindelijke doel is.

dating

Bied consumenten een klankbord

Klantervaringen kunnen bijvoorbeeld gemeten worden met de Contextmapp op het moment dat ze plaatsvinden. Dit is een  laagdrempelige en leuke app die consumenten een klankbord biedt waarop ze hun ervaringen kunnen delen. Bij een theaterbezoek kunnen ze bijvoorbeeld meteen beoordelen hoe ze zijn geholpen bij de garderobe, of de toiletten schoon waren en of het barpersoneel snel en vriendelijk was. Via pushberichten op je telefoon krijg je op de avond van je bezoek korte vragen binnen die je ook kunt ondersteunen met foto’s. De succesfactor: meet de ervaring van de consument wanneer de gevoelens het meest intens zijn.

Aanwezig zijn waar de consument is

Voor andere onderzoeken is de locatie van de consumenten heel relevant. In dit geval kun je gebruikmaken van Roamler. Zij zetten onderzoeksvragen in op basis van de locatie van hun gebruikers. Zij zien met gps-tracking dat je bijvoorbeeld in een drogisterij bent en op basis daarvan krijg je een pushbericht met vragen over deze drogist. Zo kan het zijn dat je moet beoordelen of de shampoo er netjes bij ligt en dit kun je eventueel ondersteunen met een foto. Beelden zeggen nu eenmaal meer dan duizend woorden! Daarmee wordt het onderzoek naar de drogist erg leuk en makkelijk: het is immers een kleine moeite om even iets terug te koppelen. Er wordt hier dus slim en efficiënt gebruikgemaakt van de locatie om de juiste consument te bereiken.

 

Nabootsen van het dagelijks leven

Natuurlijk is het niet altijd nodig om consumentgedrag zo intensief te meten.  Bij feitelijke informatievergaring en peilingen zijn de locatie en het tijdstip een stuk minder relevant, en bovendien is dit ook niet altijd mogelijk. Er ontstaan daarom steeds meer technieken die het ‘echte leven’ nabootsen door virtual reality technieken in te zetten. Dit is iets wat Oculus Developter Center bijvoorbeeld doet. Zij hebben een bril ontworpen met een gezichtsveld van 360 graden. Op deze manier wordt het mogelijk om consumenten in een virtuele supermarkt te laten lopen. Zo kan worden gemeten hoe zij hier exact doorheen lopen, waar ze naar kijken en welke producten hun aandacht trekken. Consumenten ervaren dit bijna als een echte supermarkt en daarom vertonen zij ongeveer hetzelfde gedrag als wanneer zij daadwerkelijk in een supermarkt zijn. Op deze manier is het toch nog mogelijk om consumenten in een zo realistisch mogelijke setting op een leuke manier te ondervragen of hun gedrag te analyseren.

Virtual

Wat is de toekomst van deze vorm van onderzoek?

Maar zitten consumenten hier wel op te wachten? Eigenlijk wel, want in de hierboven genoemde voorbeelden kiezen mensen er zelf voor om mee te doen aan de onderzoeken. Maar wat is dan de grens tussen privacy en dataverzameling? Hoe ver kun je gaan met dit soort onderzoek? Is dit ethisch verantwoord? Kijk bijvoorbeeld naar de persoonlijke Bonuskaart van de Albert Heijn. Eerst was er veel commotie; nu lijkt dit volledig geaccepteerd. Al met al ontstaan er steeds meer kansen en technieken om gedrag in het dagelijks leven, of het nou virtueel is of niet, te meten. Smeed het ijzer dus wanneer het heet is!

Posted on 14 oktober 2015

Share the Story

Back to Top