EenVandaag

Logo van EenVandaag met oranje en grijs

Inleiding

Het EenVandaag Opiniepanel is verkozen tot de EMEA Insight Community of the Year 2015. De panel won – nadat het meer dan 200 deelnemers versloeg – de Vision Critical Europe Summit in Londen. Als winnaar van de regio EMEA ging EenVandaag naar Chicago om te presenteren tijdens het Global Summit van onze softwareleverancier Vision Critical. Tevens mochten zij hier de prijs in ontvangst nemen. De presentatie werd gegeven door televisiepresentator Gijs Rademaker. Hij lichtte toe waarom het panel is ontstaan en hoe EenVandaag dit panel, dat bestaat uit 50.000 leden, inzet. Totta was uiteraard ook aanwezig bij het evenement.

 

Uitdaging

Het Opiniepanel is vlak na de moord op Pim Fortuyn in 2001 ontstaan. EenVandaag voelde zich namelijk verantwoordelijk voor het dichten van de kloof die was ontstaan tussen hetgeen wat in de media werd verteld en hetgeen wat de mensen zelf dachten. ‘Dankzij ons panel is EenVandaag niet zomaar een actualiteitenprogramma. Het is uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende programma’s in de Nederlandse mediawereld’, aldus Gijs Rademaker. Ook het Opiniepanel van EenVandaag is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van EenVandaag.

 

Oplossing

In zijn presentatie liet Gijs Rademaker zien hoe EenVandaag haar opiniepanel inzet:

  1. Zorg voor goede profilering. EenVandaag deelt altijd haar onderzoeksresultaten. Ze worden wel altijd gecorrigeerd, zodat ze representatief zijn.
  2. Wees snel. Wanneer een actualiteit zich voordoet, moet je snel reageren. ‘S ochtends bekend betekent ’s avonds in de uitzending. Meer over de ‘flitspeiling’ van EenVandaag kun je in het filmpje onderaan dit artikel zien.
  3. Maak gebruik van social media. ‘We hebben een social media button aan het eind van elke vragenlijst, zodat leden de enquête delen en aan hun vrienden vragen deze ook in te vullen’, aldus Rademaker.
  4. Geef mensen een stem. Het EenVandaag Opiniepanel geen beloningen aan haar panelleden, omdat zij het belangrijker vinden dat mensen hun mening kunnen geven. Dit blijkt in praktijk ook voldoende motivatie te zijn om deel te nemen, aangezien de respons van het Opiniepanel ruim 60 procent is.
  5. Maak onderwerpen relevant. De omvang van het EenVandaag Opiniepanel maakt het mogelijk om specifieke groepen in het nieuws te bevragen over actuele onderwerpen. Doordat de onderwerpen relevant zijn voor panelleden, blijven ze actief.

Dankzij het Opiniepanel kan EenVandaag de mening van gewone mensen laten horen. ‘We zijn in staat om doorsnee burgers te vinden met unieke ervaringen en zij vertellen hun verhalen op de nationale radio en televisie’, aldus Rademaker.

 

Resultaat

Judith Kramer, Productmanager Research Panels bij Totta, is positief over het panel. ‘Het Opiniepanel is in staat om relevante inzichten te vergaren, waarvan de maatschappelijke impact groot is. Wij weten uit ervaring dat je de beste inzichten krijgt wanneer panelleden intrinsiek gemotiveerd zijn. Dit bereik je vooral door ze het gevoel te geven dat er écht naar ze geluisterd wordt, en niet door ze te laten sparen voor een cadeau. Daarom kijken we met bewondering naar de manier waarop EenVandaag haar panel actief houdt. Hier geldt namelijk bij uitstek dat de leden niets krijgen voor hun deelname. Er wordt echt iets gedaan met hun mening en ze zien de resultaten altijd terug op televisie’.

 

Wil je meer weten over deze klantcase? Neem dan contact op met collega Nicolien van Peursem.

ZW foto rond nicolien

Back to Top