Funda

Het logo van Funda met de kleuren bruin en blauw

Inleiding

Funda vierde in het najaar van 2016 haar 15-jarig bestaan. In 15 jaar tijd is Funda uitgegroeid tot hét online platform voor het zoeken en vinden van huizen in Nederland. Maar een succesvol merk en marktleider blijft niet stilzitten. Er was een bewustzijn ontstaan dat met alle ontwikkelingen die spelen, het succes van vandaag niet per se het succes van morgen hoeft te zijn.

 

Uitdaging

Daarom is voorbereiding op wat de toekomst te bieden heeft essentieel. Om het succes ook in de toekomst vast te kunnen houden, kwam Funda in het najaar van 2016 in contact met Totta. De vragen ‘Hoe vindt de Nederlander een huis in 2030?’ en ‘Wat betekent dit voor ons?’ stonden centraal.

 

Oplossing

Totta leverde in samenwerking met freshmark de aanpak voor Funda om haar onderzoeksvragen te beantwoorden. Met behulp van een trendonderzoek zou Funda een beter inzicht krijgen in wat er gaat veranderen in haar markt. Er werd onderzocht welke trends een impact krijgen, welke relevant zijn voor Funda en hoe zij hier het beste op kan inspelen om in de toekomst een bepalende speler in haar markt te blijven. Naast de centrale vraag ‘Hoe vindt de Nederlander zijn huis in 2030?’, werd ook specifiek gekeken naar wat de rol van de makelaar in de toekomst is, hoe een matching platform er in de toekomst uitziet en hoe de koper er in de toekomst uitziet. Het onderzoek omvatte 3 delen; deksresearch, fieldreseach en expert interviews.

 

Resultaat

Funda kreeg met het trendonderzoek advies over wat belangrijk voor haar is om marktleider te blijven. Dit advies omvatte vier groeirichtingen die aangaven wat voor consumenten belangrijker wordt in de toekomst wanneer zij een huis zoeken. De groeirichtingen gaven ook inzicht in hoe het matching platform eruit kan gaan zien, welke rol voor de makelaar is weggelegd en hoe de koper eruit gaat zien. Tijdens de eindpresentatie werd er met de stakeholders van Funda een activatieworkshop gehouden, waarin centraal stond hoe het merk met de groeirichtingen aan de slag kon gaan.

 

Wil je meer weten over deze klantcase? Neem dan contact op met collega Mark Schipper.

Back to Top