Merkimago-onderzoek

Er zijn verschillende momenten waarom inzicht in het imago van jouw merk cruciaal is. Het kan zijn dat je als bedrijf bezig bent met het rebranden van jouw merk en input wenst over de ‘status quo’ en positie ten opzichte van concurrenten. Een andere reden is dat je input wilt om te sturen op relevante merkKPI’s: waar moet de toekomstige marketing communicatie op focussen om het merk te laten groeien?

 

Emotionele merkbeleving

Wat de exacte reden ook is, inzicht in het imago van jouw merk dient jouw te helpen om aan de knoppen te draaien waarmee je jouw merk relevanter maakt en aantrekkelijker voor de doelgroep. Het helpt om weloverwogen de juiste keuzes te maken.
Onze aanpak gaat aanpak belangrijke stappen verder dan de traditionele imago-onderzoeken doordat wij veel aandacht besteden aan de emotionele merkbeleving.

 

23plusone

Om de belangrijke, maar erg moeilijk te meten, emotionele en onbewuste drijfveren te meten gebruiken we het gevalideerd model, 23plusone. Dit model biedt compleet inzicht in de merkbeleving en nieuwe input om het merk relevanter en aantrekkelijker te maken, wat terug te zien is hogere scores op belangrijke merkKPI’s. Benchmarken in de tijd, met de categorie, concurrenten of met andere landen. Met 23plusone is het allemaal mogelijk.

Wij meten in ieder onderzoek de merkassociaties die er écht toe doen. De merkassociaties die gedrag bepalen en jou zullen helpen om gedrag in positieve zin te beïnvloeden. Wij brengen in kaart welke bewuste en onbewuste drijfveren het merk aanspreekt en op welke momenten (context) het merk relevant is. In de woorden van Byron Sharp: de ‘category entry points’, ofwel mentale haakjes.

 

Extern én intern

Totta helpt jou niet alleen aan inzicht in de externe merkbeleving, maar juist ook aan inzicht in de interne cultuur en merkbeleving. Lees hier meer over ons visie op internal branding en ons intern merkengagement onderzoek.

 

Wat kun je met merkimago-onderzoek?

Ons imago-onderzoek geeft antwoord op vragen als:

  • Hoe wordt het merk t.o.v. de concurrentie beleefd door de doelgroep?
  • Wat is de mentale beschikbaarheid van mijn merk?
  • Welke associaties roept het merk op? Welke drijfveren spreekt het merk aan?
  • Wat is de gap tussen gewenste en huidige merkbeleving?
  • Waar dient de marketing/communicatie op te focussen om deze gap te overbruggen?
  • Hoe wordt het merk relevanter en aantrekkelijker voor de doelgroep?
Back to Top